Szarvas és Vidéke
2009. november 5.
3
(folytatás az 1. oldalról)
bizonytalan körülmények közé.
Valóban pionír volt a vállalko-
zásuk, hiszen a Szarvasra ér-
kezett gyerekek első telefonjai
megnyugtatták a szülőket, hogy
itt is, a vasfüggöny mögött, van
villany, fürdőszoba, televízió,
telefon és coca-cola is.
A jól sikerült sportnap után
a német kollégák javasolták a
hivatalos kapcsolatfelvételt a
wittlichi Cusanus Gymnasium
és a szarvasi Vajda Péter Gim-
názium között. A németet taní-
tó tanárok ennek nagyon meg-
örültek, hiszen ezzel lehetőség
nyílt arra, hogy a vajdás diákok
anyanyelvi környezetben gya-
korolják a német nyelvet, meg-
ismerjenek egy másik kultúrát
és bepillanthassanak a német
hétköznapokba.
Így került sor 1989. október
22-28 között a szarvasi tanu-
lók első látogatására Witt lich-
ben, a Triertől 25km-re fekvő
Mosel parti kisvárosban. Ez az
esemény nagy viszhangot kel-
tett a városkában, a kis kül-
döttséget Huszár Jánosné ve-
zetésével fogadta a polgármes-
ter is, és a helyi sajtóban több
cikk is megjelent a „szarvasi
iskolai delegációról”.
Ez a kapcsolat erősnek bizo-
nyult, hiszen 2009. őszén már a
20 éves évfordulónkat ünnepel-
tük Szarvason, amelyre meg-
hívtuk az eddigi programokban
résztvevő összes német és ma-
gyar tanárt és diákot.
És miért élő még húsz év eltel-
tével is ez a kapcsolat? Erre vá-
laszt adhatnak az első találko-
záskor, 1989-ben Wittlichben,
és a 2009-ben Szarvason el-
hangzott sorok:
„Annak az országnak, amely
a varázskockájával az agyat
megmozgatta, amely a nem
Euk li deszi geometria felfedezé-
sével új világot tárt fel, amely
a határokat megnyitotta és so-
kaknak szabad életet tett lehe-
tővé, ez az ország és szeretet-
re méltó emberei megérdem-
lik nagy csodálatunkat és mély
szimpátiánkat.”
Reméljük, hogy a kölcsönös
bizalom, egymás megbecsülé-
se, a szülői és tanári áldozatvál-
lalás és a fi atalok kíváncsisága,
tudásszomja valamint európai
polgárrá válása biztosítéka an-
nak, hogy ez az iskolák közötti
cserekapcsolat nagykorúvá vá-
lása után a szép kort is megéli.
A német nyelvi
munkaközösség
1989-2009
– egy húsz éves kapcsolatra emlékezve –
Az alapító tagok
Ez volt a címe a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából ren-
dezett nemzetközi konferenciának, amit november 4-én ren-
deztek a Szent István Egyetem Pedagógiai Karán.
Az interkulturalitás
kérdései
A résztvevőket dr. Puskás
János a SZIE rektorhelyettese
köszöntötte, örömmel nyug-
tázva, hogy sokan eljöttek,
hogy együtt ünnepeljék a tu-
domány napját.
Dr. Lipcsei Imre, a kar dé-
kánja azzal kezdte mondandó-
ját, hogy vajon Széchenyi gon-
dolta volna – midőn felajánlot-
ta egy birtokainak egy éves jö-
vedelmét a Magyar Tudós Tár-
saság létrehozására –, hogy
184 évvel később így ünneplik
jeles tettét? A multikulturalitás
jegyében Lipcsei Imre egy 350
éve elhunyt pedagógus szemé-
lyiségről, Apáczai Csere Já-
nosról tartott előadást. Mint
elmondta az ifú Csere János
Apácáról indulva Gyulafehér-
váron át Utrechtig járta a ta-
nulás ösvényeit, kora legki-
válóbb mestereitől tanulva. A
valószínűleg csábító külhoni
ajánlatoknak ellenálva visz-
szatért Gyulafehérvárra, ahol
megalkotta fő művét a Magyar
Enciklopédiát. Ebben komoly
részarányt szentelt a termé-
szettudományoknak. Az iskola
szerepére is kellő módon ráirá-
nyította a fi gyelmet, s Lipcsei
Imre szerint akár ma is kiált-
hatná a nemzetnek: „Serkenj
fel, és állíts alsó iskolákat.” A
hallgatókat arra biztatta a dé-
kán, éljenek a lehetőséggel és
tanuljanak külföldi egyeteme-
ken – miként tette azt Apá-
czai is –, térjenek vissza és ne-
veljék, oktassák a felnövekvő
nemzedékeket, de ne feledjék:
ahhoz, hogy más kultúrákat
megismerhessünk, elfogad-
hassunk, először a sajátunkat
kell megismerni.
A dékán előadását követő-
en a kar külhoni magyar nyel-
ven oktató felsőiskoláiból ér-
kezett előadókat hallhatta a
közönség. Elsőként dr. Orosz
Ildikó Beregszászról, a II. Rá-
kóczi Ferenc Kárpátaljai Ma-
gyar Főiskoláról tartott érdekes
és élvezetes előadást, melyben
azt kutatta: lakóhelyén a nem-
zetiségek hogyan élik meg sa-
ját és más nemzetiségek kul-
túráját. A tudományos kutatá-
sokra alapozott összegzésből
kiderült, a helyzet nem mond-
ható rózsásnak. A délelőtt to-
vábbi részében Szabadkáról,
Losoncról, Nagyváradról, Ma-
rosvásárhelyről érkezett elő-
adók tették hozzá gondolata-
ikat a multikulturalitás téma-
köréhez. Délután mindezeket
két szekcióban volt alkalma to-
vább mélyíteni a hallgatóság-
nak. A Magyar Tudomány Ün-
nepe nemzetközi konferenciá-
ját a szarvasi pedagógiai karon
dr. Virágné dr. Horváth Erzsé-
bet a Tudományos Bizottság el-
nöke zárta be.
Pontosabban a pályázatról
Múlt heti számunkban jelent meg tudósítás
a Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző
Központ beruházási pályázatáról, ami sajtóhiba
miatt pontatlanul tartalmazta a számokat. A tár-
sulás igazgatója, dr. Pusztai Andrea rendelkezé-
sünkre bocsátotta a pontos számadatokat, ezeket
közöljük most, a hibáért elnézést kérve az érin-
tettektől és olvasóinktól. A TISZK beruházási
pályázatának teljes összege 1 milliárd 225 mil-
lió 911 ezer 911 forint. Ennek önerő igénye 325
millió 911 ezer 911 forint. A Szarvasra jutó beru-
házási költség 930 millió 644 ezer 801 forint, az
ennek megfelelő önerő 240 millió 930 ezer 499
forint. Ebből az öerőből tartalékként terveztek
27 millió 291 ezer 116 forintot, így kedvező eset-
ben ezt az önerőből nem kell majd felhasználni,
tehát a tényleges önerő 213 millió 639 ezer 382
forint lehet.