background image
Szarvas és Vidéke
2009. november 5. 
3
(folytatás az 1. oldalról)
bizonytalan körülmények közé. 
Valóban pionír volt a vállalko-
zásuk, hiszen a Szarvasra ér-
kezett gyerekek első telefonjai 
megnyugtatták a szülőket, hogy 
itt is, a vasfüggöny mögött, van 
villany, fürdőszoba, televízió, 
telefon és coca-cola is.
A jól sikerült sportnap után 
a német kollégák javasolták a 
hivatalos kapcsolatfelvételt a 
wittlichi Cusanus Gymnasium 
és a szarvasi Vajda Péter Gim-
názium között. A németet taní-
tó tanárok ennek nagyon meg-
örültek, hiszen ezzel lehetőség 
nyílt arra, hogy a vajdás diákok 
anyanyelvi környezetben gya-
korolják a német nyelvet, meg-
ismerjenek egy másik kultúrát 
és bepillanthassanak a német 
hétköznapokba.
Így került sor 1989. október 
22-28 között a szarvasi tanu-
lók első látogatására Witt lich-
ben, a Triertől 25km-re fekvő 
Mosel parti kisvárosban. Ez az 
esemény nagy viszhangot kel-
tett a városkában, a kis kül-
döttséget Huszár Jánosné ve-
zetésével fogadta a polgármes-
ter is, és a helyi sajtóban több 
cikk is megjelent a „szarvasi 
iskolai delegációról”. 
Ez a kapcsolat erősnek bizo-
nyult, hiszen 2009. őszén már a 
20 éves évfordulónkat ünnepel-
tük Szarvason, amelyre meg-
hívtuk az eddigi programokban 
résztvevő összes német és ma-
gyar tanárt és diákot.
És miért élő még húsz év eltel-
tével is ez a kapcsolat? Erre vá-
laszt adhatnak az első találko-
záskor, 1989-ben Wittlichben, 
és a 2009-ben Szarvason el-
hangzott sorok: 
„Annak az országnak, amely 
a varázskockájával az agyat 
megmozgatta, amely a nem 
Euk li deszi  geometria  felfedezé-
sével új világot tárt fel, amely 
a határokat megnyitotta és so-
kaknak szabad életet tett lehe-
tővé, ez az ország és szeretet-
re méltó emberei megérdem-
lik nagy csodálatunkat és mély 
szimpátiánkat.”
Reméljük, hogy a kölcsönös 
bizalom, egymás megbecsülé-
se, a szülői és tanári áldozatvál-
lalás és a fi atalok kíváncsisága, 
tudásszomja valamint európai 
polgárrá válása biztosítéka an-
nak, hogy ez az iskolák közötti 
cserekapcsolat nagykorúvá vá-
lása után a szép kort is megéli.  
A német nyelvi 
munkaközösség
1989-2009
– egy húsz éves kapcsolatra emlékezve –
Az alapító tagok
Ez volt a címe a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából ren-
dezett nemzetközi konferenciának, amit november 4-én ren-
deztek a Szent István Egyetem Pedagógiai Karán.
Az interkulturalitás 
kérdései
A résztvevőket dr. Puskás 
János a SZIE rektorhelyettese 
köszöntötte, örömmel nyug-
tázva, hogy sokan eljöttek, 
hogy együtt ünnepeljék a tu-
domány napját.
Dr. Lipcsei Imre, a kar dé-
kánja azzal kezdte mondandó-
ját, hogy vajon Széchenyi gon-
dolta volna – midőn felajánlot-
ta egy birtokainak egy éves jö-
vedelmét a Magyar Tudós Tár-
saság létrehozására –, hogy 
184 évvel később így ünneplik 
jeles tettét? A multikulturalitás 
jegyében Lipcsei Imre egy 350 
éve elhunyt pedagógus szemé-
lyiségről, Apáczai Csere Já-
nosról tartott előadást. Mint 
elmondta az ifú Csere János 
Apácáról indulva Gyulafehér-
váron át Utrechtig járta a ta-
nulás ösvényeit, kora legki-
válóbb mestereitől tanulva. A 
valószínűleg csábító külhoni 
ajánlatoknak ellenálva visz-
szatért Gyulafehérvárra, ahol 
megalkotta fő művét a Magyar 
Enciklopédiát. Ebben komoly 
részarányt szentelt a termé-
szettudományoknak. Az iskola 
szerepére is kellő módon ráirá-
nyította a fi gyelmet, s Lipcsei 
Imre  szerint  akár  ma  is  kiált-
hatná a nemzetnek: „Serkenj 
fel, és állíts alsó iskolákat.” A 
hallgatókat arra biztatta a dé-
kán, éljenek a lehetőséggel és 
tanuljanak külföldi egyeteme-
ken – miként tette azt Apá-
czai is –, térjenek vissza és ne-
veljék, oktassák a felnövekvő 
nemzedékeket, de ne feledjék: 
ahhoz, hogy más kultúrákat 
megismerhessünk, elfogad-
hassunk, először a sajátunkat 
kell megismerni.
A dékán előadását követő-
en a kar külhoni magyar nyel-
ven oktató felsőiskoláiból ér-
kezett előadókat hallhatta a 
közönség. Elsőként dr. Orosz 
Ildikó Beregszászról, a II. Rá-
kóczi Ferenc Kárpátaljai Ma-
gyar Főiskoláról tartott érdekes 
és élvezetes előadást, melyben 
azt kutatta: lakóhelyén a nem-
zetiségek hogyan élik meg sa-
ját és más nemzetiségek kul-
túráját. A tudományos kutatá-
sokra alapozott összegzésből 
kiderült, a helyzet nem mond-
ható rózsásnak. A délelőtt to-
vábbi részében Szabadkáról, 
Losoncról, Nagyváradról, Ma-
rosvásárhelyről érkezett elő-
adók tették hozzá gondolata-
ikat a multikulturalitás téma-
köréhez. Délután mindezeket 
két szekcióban volt alkalma to-
vább mélyíteni a hallgatóság-
nak. A Magyar Tudomány Ün-
nepe nemzetközi konferenciá-
ját a szarvasi pedagógiai karon 
dr. Virágné dr. Horváth Erzsé-
bet a Tudományos Bizottság el-
nöke zárta be.
Pontosabban a pályázatról
Múlt  heti  számunkban  jelent  meg  tudósítás 
a Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző 
Központ beruházási pályázatáról, ami sajtóhiba 
miatt pontatlanul tartalmazta a számokat. A tár-
sulás igazgatója, dr. Pusztai Andrea rendelkezé-
sünkre bocsátotta a pontos számadatokat, ezeket 
közöljük most, a hibáért elnézést kérve az érin-
tettektől és olvasóinktól. A TISZK beruházási 
pályázatának teljes összege 1 milliárd 225 mil-
lió 911 ezer 911 forint. Ennek önerő igénye 325 
millió 911 ezer 911 forint. A Szarvasra jutó beru-
házási költség 930 millió 644 ezer 801 forint, az 
ennek megfelelő önerő 240 millió 930 ezer 499 
forint. Ebből az öerőből tartalékként terveztek 
27 millió 291 ezer 116 forintot, így kedvező eset-
ben ezt az önerőből nem kell majd felhasználni, 
tehát a tényleges önerő 213 millió 639 ezer 382 
forint lehet.
<<< Előző oldal                                                                                                                                                                     Következő oldal >>>